یادگیری تئوری کامل موسیقی برای علاقه مدان به دنیای آهنگ و صداها، ضروری است و ما در وب سایت بدونیم به برسی این موضوع پرداختیم.
هلووو گایزهای زیبا، امیدوارم حال و احوالتون خوب باشه.
ایتسس می عه گین 🙂
گایز! همونطور که شاهد بودید، در قسمت های قبل با تئوری کامل موسیقی از جمله، ملودی ها، اکتاو ها، کلیدهای موسیقی و.. آشنا شدیم.
اما امروز قراره با ادامه این مبحث جذاب و آکادمیک، به یه شناخت کامل نسبت به علم موسیقی برسیم.
پس با من همراه باش هم وطن:))
مقیاس ها و حالت های موسیقی
ترازوهای موسیقی اجزای سازنده موسیقی هستند. درک مقیاس های موسیقی و عملکرد اون ها هنگام یادگیری تئوری کامل موسیقی مهم است.
این بخش، درجه مقیاس اون ها و هفت حالت موسیقی رو پوشش میده.
یادگیری تئوری کامل موسیقی: مقیاس های موسیقی
مقیاس موسیقایی مجموعهای از نتها در یه اکتاو است که بر اساس گام اون ها مرتب شدهاند.
روابط بازه صعودی یا نزولی بین نت ها هر مقیاس رو تعریف می کنه. علاوه بر این، نت های یه مقیاس ملودی ها و هارمونی ها رو تشکیل می دهند.
گایز! مقیاس ها انواع مختلفی داره. با این حال، دو نوع اصلی وجود داره که به اون ها مقیاس major و مقیاس minor می گویند.
می تونید از هر نت مقیاس های ماژور و مینور درست کنید. نحوه استفاده از اون ها به الگوی فاصله ای که استفاده می کنید بستگی داره.
یادگیری تئوری کامل موسیقی: مقیاس های اصلی یا major
دوازده مقیاس اصلی طبیعی وجود داره. در مقیاس های اصلی طبیعی، معمولا می تونید صدا های شاد رو بشنوید.
هفت نت در تموم مقیاسهای اصلی از الگوی بازهای مشابهی پیروی میکنند
W-W-H-W-W-W-H (کل-کل-نیمه-کل-کل-نیم).
یادگیری تئوری کامل موسیقی: مقیاس های کوچک یا minor
مقیاس های مینور،معمولا غمگین و احساسی هستند. هفت نت در همه مقیاسهای مینور از الگوی بازهای یکسانی پیروی میکنند
W-H-W-W-H-W-W (کل-نیمه-کل-نیمه-کل).
یادگیری تئوری کامل موسیقی: درجات مقیاس موسیقی
هر نت یه مقیاس و یه نام خاص مربوط به عملکرد خودش داره که به آن درجه مقیاس می گویند.
نام تابع است و یه عدد موقعیت اون رو در مقیاس نشون میده.
هفت درجه مقیاس وجود داره. این نام ها برای تمام مقیاس های اصلی و فرعی صدق میکنه. یادگیری بیشتر در مورد این توابع ما رو به سمت یادگیری تئوری کامل موسیقی پیشرفته می بره.
در این مرحله، شاد بد نباشه که یه سری از اسم ها رو درباره درجات مقایس موسیقی بدونیم.
- 1– Tonic
- 2– Supertonic
- 3– Mediant
- 4– Subdominant
- 5– Dominant
- 6– Submediant
- 7 – Leading Tone
موسیقی میتونه تنش ایجاد کنه و تابع درجه مقیاس به میزان تنش ایجاد شده مربوط میشه.
همچنین به شما کمک می کنه تصمیم بگیرید که چه نوت هایی رو دنبال کنید تا تنش برطرف بشه.
علاوه بر این، به خاطر سپردن گام های مختلف در مقیاس های ماژور و مینور خیلی سخت هست.
یادگیری تئوری کامل موسیقی: حالت های موسیقی
حالت های موسیقی مقیاس هایی هستند که از مقیاس والد به دست می آیند و در واقع هفت حالت موسیقی وجود داره.
هر حالت یه تغییر جزئی از یه مقیاس هست. اون ها از تموم نت ها و الگوهای فاصله ای مشابه مقیاس والد استفاده می کنند.
تفاوت اصلی در نت ریشه شناخته میشه که برای ساخت مقیاس استفاده می شود. شروع یه مقیاس بر روی یه نت متفاوت، مرکز تن صدا رو مشخص میکنه و به اون ویژگی های ملودیک خیلی خفن میده.
هفت حالت موسیقی عبارتند از:
– I (مقیاس اصلی)
– ii (مقیاس اصلی که از درجه 2 شروع میشه)
– iii (مقیاس اصلی که از درجه 3 شروع میشه)
– IV (مقیاس اصلی که از درجه 4 شروع میشه)
– V (مقیاس اصلی که از درجه 5 شروع میشه)
– vi (مقیاس مینور طبیعی یا مقیاس بزرگ که از درجه 6 شروع میشه)
– vii (مقیاس اصلی که از درجه 7 شروع میشه)
یادگیری حالت های موسیقی فراتر از یادگیری تئوری کامل موسیقی پایه است و پیشرفته تر عمل میکنه.
ولی خب، آشنایی با این اصطلاحات و عملکردهای اساسی می تونه مفید باشه.
نقطه مقابل یا Counterpoint
کنترپوان رابطه بین دو یا چند خط ملودی هست که همزمان پخش میشه. این ملودی ها یا صداها با هم کار می کنند تا هارمونی هایی با صدای خیلی خوب رو ایجاد کنند.
ملودی هایی که کنترپوان ایجاد می کنند برای ساخت هارمونی به یکدیگر وابسته هستند. با این حال، اون ها در ریتم و کانتور مستقل هستند.
یادگیری تئوری کامل موسیقی: آکوردها و ضمیمه های آکورد
آکوردها اجزای سازنده موزیک هستند.اون ها احساسات رو بر می انگیزند و پایه و اساس خلق ملودی ها رو فراهم می کنند.
دانستن نحوه ساخت آکورد و نحوه تعامل اون ها با هم، وقتی قراره یادگیری تئوری کامل موسیقی رو شروع کنیم ضروری است.
آکورد های موسیقی
آکورد ترکیبی از دو یا چند نت هست که همزمان نواخته می شوند. اون ها از یه نت شروع به نام ریشه ساخته شده اند.
شما می تونید از هر دوازده نت آکورد ایجاد کنید. همچنین چهار نوع اصلی آکورد در موسیقی وجود داره:
Major
Minor
Diminished
Augmented
و گایز در ادامه باید بگم که آکورد ها، در یه قطعه موسیقی تکمیل کننده ملودی هستند.
آکورد سه گانه
ابتدایی ترین آکوردها سه گانه هستند. سه گانه آکوردی است که از سه نت ساخته شده. نتهای سهگانه دارای یه نت ریشه، یک سوم (چهار نیمتون بالای ریشه) و یک پنجم کامل (هفت نیمتون بالای ریشه) هستند.
سه گانه ها همچنین پایه ای برای آکوردهای پیچیده تر هستند. برای مثال، میتونید با اضافه کردن نتهای بالای یه آکورد، آکوردهای هفتم و نهم رو بسازید.
آکورد هفتم
آکورد هفتم یه نت بالاتر از سه گانه اصلی اضافه می کنه. آکوردهای هفتم دارای یه نت ریشه، یک سوم، یک پنجم کامل و یک هفتم هستند.
مثلا، یک هفتم سی ماژور دارای نتهای C–E–G–B است. همچنین پنج نوع اصلی آکورد هفتم وجود داره: major, minor, dominant, diminished, and half-diminished.
آکوردهای اصلی یا ماژور
آکوردهای ماژور دارای یه نت ریشه، یک سوم ماژور و یک پنجم کامل هستند. یه آکورد با این سه نت به تنهایی یه سه گانه اصلی است.
مثلا، یه سه گانه سی ماژور دارای نت های: C-E-G.
همچنین می تونید برای ساخت آکوردهای پیچیده تر، نت اضافه کنید.
آکورد مینور
آکوردهای مینور یه نت ریشه، یک سوم مینور و یک پنجم کامل دارند. یه آکورد با این سه نت به تنهایی به عنوان یه سه گانه کوچک شناخته میشه.
مثلا، یه سه گانه C مینور دارای نت های C-E♭-G است.
آکوردهای Diminished
آکوردهای Diminished، ناهماهنگ و دراماتیک به نظر می رسند. اون ها نت ریشه، یک سوم مینور و یک پنجم کاهش یافته دارند (شش نیم صدای بالای ریشه).
به عنوان مثال، یه سه گانه Diminished دارای نت هایی است: C-E♭-G♭.
آکوردهای تقویت شده یا Augmented
آکوردهای تقویت شده ناهماهنگ، غمگین و مرموز به نظر می رسند. اون ها یه نت ریشه، یک سوم ماژور و یک پنجم تقویت شده دارند (هشت نیم صدای بالای ریشه).
به عنوان مثال، یک سه گانه تقویت شده C دارای نت های C–E–G# است.
آکورد های Extension
این نوع از آکورد ها نت هایی هستند که به سه گانه اصلی بالاتر از هفتم اضافه می شوند. این نت ها تا اکتاو بعدی ادامه پیدا می کنند.
آکوردهای extension، صدایی غنی تر و پیچیده تر از سه گانه اصلی و ماژور ایجاد می کنند. اون ها همچنین امکانات بیشتری برای هدایت صدا فراهم می کنند که باعث میشه پیشرفت آکورد خفن تر به نظر برسه.
آکوردهای معکوس
به انتقال نت پایین در یه آکورد به اکتاو بعدی، وارانگی آکورد یا آکورد معکوس می گویند.
دو وارونگی آکورد اصلی وجود داره: وارونگی اول و وارونگی دوم.
– وارونگی اول: نت ریشه رو یه اکتاو به بالا منتقل می کنه و سومین سه گانه به نت باس تبدیل میشه.
–وارونگی دوم: سه گانه وارونه رو دوباره جابجا می کنه. پنجمین سه گانه به نت باس تبدیل میشه.
و اینکه بهتره بدونید، هر چه نت های یه آکورد بیشتر باشه، امکان وارونگی بیشتر هست.
خببب گایزز های قشنگ این هم از قسمت پایانی مقاله یادگیری تئوری کامل موسیقی.
امیدوارم تونسته باشم کلی اطلاعات مفید بهتون برسونم.
اگه دوست دارید از قسمت اول این مقاله رو دنبال کنید می تونید به مقاله راهنمای کامل تئوری موسیقی برای افراد مبتدی سر بزنید.
لاو یو عال و بای تا های 🙂