خود تخریبی را فراموش کنید!

151
0
خود تخریبی

خود تخریبی ، بیشتر ناشی از ترس، عدم خودآگاهی، شک به خودمون و کمال گرایی است.

هلووو گایز های لاولی!

شاید برای همه ما پیش اومده باشه ، تایم هایی که ما بی وقفه در حال خود تخریبی هستیم .

بیشتر وقت هایی که ما این حس رو داریم شدیدا درگیر شک به خودمون هستیم و یه جورایی با خودمون غریبه ایم.

مثلا یه سری پلن خفن برای آخرهفته می چینید و فقط به صورت ناخواسته کنسل میشه و شما شروع می کنید خودتون رو سرزنش کردن و بد و بیراه گفتن به خودتون که چرا نشد طبق برنامه ریزی پیش برید.

شاید براتون جالب باشه اما این خود تخریبی که ما در طول شبانه رو باهاش دست و پنجه نرم می کنیم تاثیر مستقیم در روابط شخصی ما داره .

حالا موافقید با هم بریم ببینیم که چطور می تونیم از شدت خود تخریبی خودمون کم کنیم ؟

مقاله مرتبط : چگونه وانمود کنید که اعتماد بنفس دارید ؟

درک رفتار خود تخریبی

خود تخریبی

گایز های زیبا قبل از اینکه بتونیم برای تغییر رفتارهای خود تخریبی قدم برداریم، اول باید بفهمیم که اون  چیه و چرا اتفاق می‌افته؟

روانشناسی در پس رفتارهای خود تخریبی

رفتار خود تخریبی موضوع پیچیده ای هست که ریشه در روانشناسی ما داره.

این اساساً ناهماهنگی بین خواسته های آگاهانه ما (مثل دستیابی به اهداف) و باورها و ترس های ناخودآگاه ما هست.

این ناهماهنگی باعث میشه که ما درگیر اقداماتی بشیم که مستقیماً با مقاصد اعلام شده ما در تضاد هست و ما رو در مسیر خود تخریبی سوق میده.

یه نظریه روانشناختی معتقد هست که خود تخریبی از ترس ذاتی ما از شکست یا موفقیت ناشی میشه.

ممکنه ازچیز های ناشناخته ای که در مسیر موفقیت ما هست می ترسیم یا از قضاوت ها یا انتظاراتی که با شکست به وجود میاد نگران باشیم.

در نتیجه گایز ، ما در رفتارهای خود تخریبی به عنوان نوعی محافظ شرکت می کنیم، حتی اگه مانع پیشرفت ما بشه.

انواع متداول و نمونه هایی از رفتارهای خود تخریبی

خود تخریبی

خود تخریبی می تونه اشکال مختلفی داشته باشه، دو مورد از رایج ترین اون ها کمال گرایی و اهمال کاری هست.

کمال گرایی:

این یه الگوی رفتاری هست که در اون فرد استانداردهای بیش از حد بالا و اغلب غیر واقعی رو برای خودش تعیین می کنه که در صورت عدم رعایت این استانداردها منجر به احساس بی کفایتی و شکست میشه.

این می تونه منجر به ترس ناتوان کننده از اشتباه بشه که در نهایت می تونه پیشرفت و بهره وری رو مختل کنه.
به تعویق انداختن کار:

به تعویق انداختن کارها یا به تعویق انداختن  تصمیمات ، معمولا منجر به استرس، عملکرد ضعیف و احساس گناه میشه.

افراد معمولاً به دلیل ترس از شکست، بی انگیزگی یا احساس غرق شدن در یه چیزی، کار رو به تعویق می اندازند.

علل ریشه ای رفتار خود تخریبی

خود تخریبی

برای تغییر رفتار خودتخریبی، شناسایی علت اصلی اون خیلی مهم هست.

این مسائل ریشه‌دار معمولا زمینه ساز الگوهای مخرب هستند.

ترس از تغییر و ناشناخته

تغییر میتونه ترسناک باشه، به خصوص زمانی که قراره یه مسیر ناشناخته ای رو طی کنید.

این ترس از ناشناخته ها میتونه ما رو عقب نگه داره و باعث بشه که به الگوهای آشنا بچسبیم ، حتی اگه مضر باشه.

صرفاً به این دلیل که راحت هستند. این مقاومت در برابر تغییر می تونه عامل مهمی در رفتار خود تخریبی باشه.

نداشتن خودآگاهی و درون نگری

فقدان خودآگاهی معمولا در رفتارهای خود تخریبی نقش داره.

اگه از افکار، احساسات و رفتارهای خودمون بی خبر باشیم، تشخیص اینکه چه تایمی در حال خود تخریبی  هستیم سخت هست.

ایجاد خودآگاهی از راه درون نگری به ما این امکان رو میده که این رفتارها رو شناسایی کرده و برای تغییر اون ها قدم برداریم.

شک به خود و منفی بافی

شک به خود و منفی بافی می تونه اعتماد به نفس ما رو از بین ببره و باعث بشه باور کنیم که ناتوان یا بی لیاقت هستیم.

این انتقاد از خودمون می‌تونه بدجور ریشه‌دار بشه که منجر به رفتارهای خود تخریبی بشه.

کمال گرایی و تفکر همه یا هیچ

کمال گرایی معمولا شامل تفکر همه یا هیچ هست .

اکثر ما مثل خودم احساس می کنیم که اگه کاری رو به طور کامل نتونیم انجام بدیم، اصلاً ارزش انجام دادن نداره.

این طرز فکر می تونه ما رو به دلیل ترس از عدم رعایت استانداردهای غیرواقعی خودمون، به سمت نارضایتی از رفتارمون ببره.

با درک و پرداختن به این دلایل ریشه‌ای، می‌تونیم رفتارهای خود تخریب کننده رو از بین ببریم و راه رو به سوی یه ذهنیت سالم‌تر و سازنده‌تر هموار کنیم.

چگونه نارضایتی بر روابط تأثیر می گذارد

خود تخریبی

گایز ! رفتار خود تخریبی نه تنها بر زندگی شخصی و اهداف ما تأثیر میذاره، بلکه می تونه به طور قابل توجهی بر روابط ما تأثیر بذاره و معمولا چرخه ای از درگیری و سوء تفاهم رو تقویت میکنه.

نقش خود تخریبی در روابط

هسته اصلی بسیاری از مسائل مربوط به رابطه، نادیده گرفتن خودمون هست.

این روشی هست که ما ناخواسته مشکلات و موانعی رو در روابط خودمون ایجاد می کنیم، که معمولاً از ترس یا تردید به خودمون هست.

برای ساخت روابط سالم تر، باید این رفتارها رو شناسایی کنیم و یاد بگیریم که چطور اون ها رو هدایت کنیم.

الگوهای ارتباطی و عدم تمایل به صحبت

ارتباط موثر برای هر رابطه ای بسیار مهم هست، با این حال رفتارهای خود تخریبی می تونه به طور قابل توجهی مانع از توانایی ما در برقراری ارتباط آشکار و صادقانه بشه.

ترس از آسیب پذیری، طرد شدن، یا تعارض ممکنه باعث بشه ما احساسات خودمون رو دریغ کنیم، که باعث میشه که الگویی از سوءتفاهم ساخته بشه.

راهبردهایی برای غلبه بر رفتارهای خود تخریبگر

خود تخریبی

درک رفتارهای خود تخریبی  بسیار مهم هست، اما سفر در اینجا متوقف نمیشه.

قدم بعدی انجام اقدامات فعال برای غلبه بر این رفتارها هست.

حالا در اینجا چند استراتژی براتون آوردم که مطمنم بهتون کمک میکنه تا نارضایتی از خودتون رو کم کم کنار بذارید.

اهمیت خودآگاهی و درون نگری در خود تخریبی

خودآگاهی و درون نگری بیشتر در شناسایی الگوهای خودتخریبی ما ضروری هست. اون ها به ما اجازه می دهند انگیزه ها، رفتارها و احساسات خودمون رو در سطح عمیق تری بررسی کنیم و ما رو به سمت انتخاب های سالم تر هدایت می کنند.

الگوهای رفتار و تنظیم هدف را تغییر دهید

برای شکستن الگوهای نارضایتی از خودتون ، باید رفتارهاتون رو تغییر بدید.

این تغییر می تونند با تعیین اهداف واقع بینانه ای شروع بشوند که ما رو به سمت عادات و رفتارهای سالم تر هدایت می کنه.

با دستیابی به این اهداف، می‌توانیم احساس ارزشمندی و کارآمدی بیشتری رو در خودمون پرورش بدیم.

اعتدال و تعیین مرزها را تمرین کنید

تمرین اعتدال و تعیین حد و مرز راهبردهای ارزشمندی برای مدیریت رفتارهای خودتخریبی هستند.

اینها می تونند به ما کمک کنند تعادل سالمی در زندگی خودمون داشته باشیم و از احساس فرسودگی شغلی یا استرس طاقت فرسا جلوگیری کنیم.

پرداختن به اهمال کاری و کمال گرایی و ارتباط آن با خود تخریبی

اهمال کاری و کمال گرایی دو رفتار خود تخریبی هستند.

همونطور که میدونید معمولا دست به دست هم می دهند.

با اهمیت دادن به این رفتارها، می تونیم دیدمون رو نسبت به خودمون عوض کنیم .

در کل گایز! درک و غلبه بر رفتارهای خود تخریبی مثل سفری هست که لازمه شما خودآگاهی، درون نگری و شجاعت برای به چالش کشیدن الگوهای رفتاری ریشه دار رو داشته باشید.

درضمن یادتون باشه ، هدف کامل شدن نیست، بلکه آگاهی و پذیرش و دوست داشتن خودمون هست.

 هر قدمی که برمی دارید، هر چقدر هم کوچک باشه، یه پیروزی هست که ارزش جشن گرفتن رو داره.

خلاصه که شما لیاقت گرفتن عشق و محبت از سمت خودتون رو دارید. پس هموطن خودت رو دست کم نگیر!

لاو یو عال 3>

بای تا های

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *