زنجیر صنعتی چیست و انواع آن کدام است؟

در صنایع مختلف، ابزار و وسایل مختلفی وجود دارد که هر کدام جایگاه و اهمیت خود را دارند. استفاده از این ابزار سبب می‌شود صنایع مختلف کارایی بهتری داشته باشند. اهمیت برخی از ابزارها تا جایی است که نبود آن‌ها کار را متوقف می‌کند. بلبرینگ و زنجیر صنعتی یکی از همین ابزار مهم است که در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد. این زنجیر یک نوع ابزار انتقال نیرو است. تولید آن در انواع و اشکال مختلفی انجام می‌شود. همچنین از نظر جنس نیز تنوع بسیار بالایی دارد و از آلیاژهای گوناگونی در تولید آن استفاده شده است. همین تنوع سبب شده است که صنایع مختلف بتوانند برای انتقال نیرو و حفظ استحکام انواع دستگاه‌ها، از آن استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار مهم و کاربردی و انواع آن، لطفا با ما همراه باشید.

زنجیر صنعتی چیست و انواع آن کدام است؟ مجله بدونیم 1

زنجیر صنعتی چیست؟

این وسیله از ترکیب چندین قطعه تشکیل شده است. قطعات کوچک زنجیر توسط پیم به هم متصل شده و در نهایت زنجیرهای صنعتی تولید می‌شوند. البته ساختار زنجیر صنعتی بسیار متنوع است. باتوجه به نوع استفاده‌ای که دارند و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف، طراحی و حتی آلیاژ آن‌ها متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی این ابزار از 5 بخش مهم تشکیل شده است؛ صفحه خارجی، صفحه داخلی، پین، غلطک و بوش، اجزای تشکیل‌دهنده این زنجیر هستند. صفحه‌ خارجی کلیه‌ اجزاء را به یکدیگر متصل می‌کند و سبب انسجام و استحکام آن‌ها می‌شود. صفحه داخلی نیز کارکردی همچون صفحه خارجی دارد و تمام اجزای داخلی را به یکدیگر متصل می‌کند.

پین یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده زنجیرهای صنعتی است که استحکام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. این ابزار در غلطک‌ها فرو رفته و دو طرف آن‌ها را به هم متصل می‌کند. وجود آن در زنجیر صنعتی حرکت چرخ‌ها را آسان‌تر کرده و سبب می‌شود انتقال نیرو به درستی انجام شود. برای آنکه پین‌ها استحکام لازم را داشته باشند، از عملیات حرارتی روی آن‌ها استفاده می‌شود. این کار سبب می‌شود در برابر سایش مقاوم باشند. غلطک‌ها نیز باید استحکام بالایی داشته باشند؛ زیرا روی دنده چرخ دنده‌ها سوار می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که تماس آن‌ها با دنده‌ها به‌صورت مداوم و مستمر باشد؛ بنابراین استحکام در برابر سایش، مهم‌ترین فاکتور در تولید غلطک است.

آخرین ابزار بوش است که بین پین و غلطک قرار می‌گیرد و بارهای ضربه‌ای را دریافت می‌کند. از آنجا که انتقال نیرو با ارتعاش‌هایی همراه است، برای کاهش این ارتعاش‌ها و کنترل آن‌ها، از ابزاری به نام بوش استفاده می‌شود.

انواع زنجیر صنعتی

زنجیرهای صنعتی را می‌توان از جهات مختلفی دسته‌‌بندی کرد؛ از نظر کاربردی که دارند، آلیاژی که در تولید آن‌ها استفاده شده است، محل کاربرد و کارایی آن‌ها و … که در ادامه سعی داریم به توضیح هر یک از موارد اشاره‌شده بپردازیم.

انواع زنجیر صنعتی از نظر ساختار

  • زنجیر سری A: این مدل رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مدل زنجیر است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. شما می‌توانید سری آ را در انواع مدل‌های تک زنجیره تا شش زنجیره و ساده یا شاخک‌دار مشاهده کنید. همچنین مدل‌های مختلف آن دارای شماره‌های گوناگونی هستند که طبق استانداردهای مشخص شده شماره‌گذاری می‌شوند. به این مدل اصطلاحا زنجیرهای صنعتی آمریکایی گفته می‌شود.
  • زنجیر سری B: این مدل نیز در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شود. شما می‌توانید زنجیرهای صنعتی سری ب را از یک و دو ردیف تا شش ردیف مشاهده کنید. همچنین طراحی و ساخت این زنجیر صنعتی به شکل ساده، یک طرف شاخکدار یا دو طرف شاخکدار انجام می‌شود. به این مدل زنجیرهای صنعتی اروپایی گفته می‌شود.
  • زنجیر صنعتی چیست و انواع آن کدام است؟ مجله بدونیم 2

انواع زنجیر صنعتی از نظر آلیاژ

  • آلیاژ فولادی: این مدل خود دارای انواع مختلفی است که صنایع باتوجه به نیاز خود و کاربرد زنجیر، یک مدل را انتخاب می‌کنند. مدل‌های مختلف آن شامل فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، فولاد کروم_ مولیبدن و فولاد نیکل _ کروم هستند.
  • آلیاژ آلومینیوم: این نمونه نیز دارای دو مدل آلومینیوم و آلومینیوم ضد زنگ است.
  • آلیاژ برنجی: این مدل با استفاده از برنج و برنج آلیاژی تولید می‌شود. برنج آلیاژی شامل برنج سیلیکونی و برنج فسفری است.
  • آلیاژ نیکل: تولید با کمک این آلیاژ به وسیله‌ نیکل و نیکل آلیاژی صورت می‌گیرد. نیکل آلیاژی مانند نیکل _ کروم و نیکل_ تیتانیوم است.
  • آلیاژ تیتانیوم: شامل تیتانیوم و همچنین تیتانیوم آلیاژی می‌شود. مدل آلیاژی آن تیتانیوم _ آلومینیوم و تیتانیوم _ نیوبیوم است.
  • زنجیر صنعتی استیل: این مدل یک زنجیر صنعتی فلزی است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. هر کدام از این انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.
  • زنجیرهای صنعتی نیکل، نقره، گالوانیزه و … نیز مدل‌های دیگری هستند که از انواع فلزات تولید می‌شوند و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع زنجیر صنعتی از نظر محل کاربرد

  • زنجیرهای کشاورزی: امروزه صنعت کشاورزی وابستگی شدیدی به انواع ماشین‌آلات دارد. اهمیت آن‌ها در تمام مراحل کشاورزی مشهود است. این ماشین‌آلات برای کارکرد درست نیازمند یک طراحی خوب و مکانیکی مستحکم هستند. زنجیرهای کشاورزی از جمله زنجیرهایی هستند که به‌طور ویژه برای ماشین‌های زراعی طراحی و تولید می‌شوند.
  • زنجیرهای انتقال نیرو:این زنجیرها قدرت و استحکام بسیار بالایی دارند و از آن‌ها برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. به دلیل استحکامی که دارند، در انواع صنایع خودروسازی، موتورسیکلت و همچنین برای استخراج نفت استفاده می‌شود.
  • زنجیرهای هیدرو سرویس: عملکرد و استحکام این نوع زنجیر صنعتی در شرایط آب و هوایی مرطوب، سی برابر بیشتر از دو مدل قبلی است. همین امر سبب می‌شود که از آن در انواع صنایع حمل و نقل دریایی، صنعت شستشو، بسته‌بندی نوشیدنی‌ها و … استفاده شود.
  • زنجیر صنعتی چیست و انواع آن کدام است؟ مجله بدونیم 3

زنجیرهای صنعتی و انواع آن‌ها

در صنایع مختلف ابزار و لوازم مختلفی وجود دارد که هر کدام جایگاه ویژه خود را دارند. زنجیرهای صنعتی ابزاری هستند که برای انتقال نیرو در انواع صنایع و برای انواع دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید آن‌ها در اشکال و انواع مختلفی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید تنوع این محصول را از نظر شکل ظاهری، جنس آلیاژ، ساختار و محل کاربرد مشاهده کنید. هر کدام از موارد ذکر شده زیرمجموعه‌های خاص خود را دارند و صنایع و شرکت‌های مختلف باتوجه به نیاز خود، یکی از انواع مختلف زنجیر صنعتی را انتخاب و آن را برای طراحی و تولید دستگاه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

امتیاز کاربران
نویسنده
ریپورتاژ بدونیم

مطالب مرتبط

دانلود دلم می خواد پازل بند
دانلود دلم می خواد پازل بند + کاملترین متن

دانلود دلم می خواد پازل بند به همراه متن کامل و پخش آنلاین از وب ...

فاطمه صالحی نیا

دانلود آهنگ سهراب پاکزاد یاغی | کیفیت 320 | کاملترین متن گوگل

دانلود آهنگ سهراب پاکزاد یاغی با امکان پخش آنلاین با کیفیت 320 و کاملترین متن ...

فاطمه صالحی نیا

دانلود آهنگ شایان اشراقی دارم از دست میرم
دانلود آهنگ شایان اشراقی دارم از دست میرم + کاملترین متن

دانلود آهنگ شایان اشراقی دارم از دست میرم  به همراه پخش آنلاین، دانلود مستقیم با ...

فاطمه صالحی نیا

دانلود آهنگ میراث مامان
دانلود آهنگ میراث مامان + کاملترین متن گوگل

دانلود آهنگ میراث مامان به همراه پخش آنلاین با کیفیت و متن کامل در سایت ...

فاطمه صالحی نیا

1 دیدگاه دربارهٔ «زنجیر صنعتی چیست و انواع آن کدام است؟»

دیدگاه خود را بنویسید