با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

Karate business woman

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

هوا تاریک است و هنگام بازگشت به خانه متوجه می شوید کسی سایه به سایه دنبالتان می آید. به راه رفتن ادامه می دهید، گام ها سریعتر می شود. اصلا دوست ندارید با این فرد مواجه بشوید، اما اگر بدترین سناریو ممکن اتفاق افتاد و مجبور به مقابله شدید، آیا می توانید از خود محافظت کنید؟ این سوالی است که ارزش جواب دادن را دارد.

بهترین واکنش به تهدید این است که به هر قیمت از خشونت بپرهیزید. فرار کردن اصلا باعث پشیمانی یا خجالت نیست، مخصوصا زمانی که می توانید این کار را بکنید. اما اگر کار بالا گرفت، چند حرکت دفاع شخصی وجود دارد که می توانید خودتان در آنها استاد شوید.

روش

روشی که امروز می خواهم به شما آموزش دهم Krav Maga نام دارد و پدید آورنده آن استادی فنون دفاع شخصی ماتان گاویش است. Krav Maga یک سیستم دفاعی دست به یقه است که می تواند در مواقع تهدید و زورگیری به کار بیاید و نجاتتان دهد. از آنجایی که این حرکات به وسیله یا سلاحی نیاز ندارند، می توانند در انواع حالات مفید واقع شوند.

همانطور که در ادامه نشانتان می دهیم این حرکات را بدون اینکه نیاز باشد مانند بروسلی لباس بپوشید و در همان لباس های عادی تان می توانید انجام دهید. به همین دلیل بسیار کاربردی است که این چند تکنیک را بیاموزید.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به ذهن بسپارید: ضربه زدن به نقاط نرم بدن پایه هر نوع واکنش تاثیر گذار است. منظور از نقاط نرم چشم ها، بینی، گوش ها، فک، گلو، کشاله ران، زانو، و تاندون آشیل است، این نقاط را هرچقدر هم تمرین داشته باشید نمی توانید در مقابل ضربه قوی و مقاوم کنید.

آماده هستید که این تکنیک های دفاع شخصی را یاد بگیرید؟ بهتر است با یک دوست این حرکات را در فضایی باز تمرین کنید. آهسته شروع کنید، چون مبتدیان گاهی هیجان زده می شوند و ناگهان ضربه ای محکم به حریف تمرینی وارد می کنند. همینطور که اجرای حرکت برایتان راحت و دقیق تر می شود، به سرعت خود بیافزایید.

حریف تمرینی ندارید؟ بیشتر این حرکات را می توانید در مقابل یک کیسه بکس در باشگاه تمرین کنید.

البته من خالصانه امیدوارم هرگز مجبور به استفاده از این تکنیک ها نشوید. فقط با یاد گرفتن این حرکات اعتماد به نفس و حس امنیتتان بالا می رود.

 

حرکات

۱- چگونه دستمان را درست مشت کنیم

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

قانون اول دفاع خوب این است که بدانید چگونه دست خود را مشت کنید. این یعنی انگشتان و شست را طوری جمع کنید که با ضربه زدن، خود دچار آسیب دیدگی نشوید.

چگونه انجامش دهیم: برای شروع مجموعه پنجه وسط را جمع کنید، سپس برای بار دوم پنجه ها را جمع کنید ( پایه انگشتان ). انگشت شست را روی انگشت اشاره و انگشت میانی قرار دهید. مچ دست را کاملا صاف نگه دارید.

نکته: وقتی با مشت بسته ضربه می زنید، باید طوری هدف گیری کنید که با دو پنجه ی بزرگ ضربه را وارد کنید – پنجه های انگشت وسط و انگشت اشاره. این پنجه ها بزرگتر و قوی تر هستند و هنگام برخورد بیشترین آسیب را وارد می کنند. همچنین هنگام ضربه زدن باید از کل بدن استفاده کنید، از فصل ران بچرخید تا قدرت ضربه به حداکثر برسد.

 

 

۲- لگد به کشاله ران

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

در همان شک ابتدایی تهدید ( زمانی که هر دو روبروی هم ایستاده اید ) یک لگد سریع و قدرتمند به کشاله ران چیزیست که به آن نیاز دارید و باید در انجامش مهارت پیدا کنید.

چگونه انجامش دهیم: خود را مبهوت نشان دهید،رو در روی کسی که به شما حمله کرده قرار بگیرید، پای غالب خود را ( همان که توپ را شوت می کند ) پشت خود قرار دهید. فلکسور ران و عضله چهار سر ران را درگیر کنید، لگد خود را مستقیم و به طرف بالا پرتاب کنید کمی به طرف پشت کمر تکیه کنید تا تعادتان بهم نخورد و خودتان همراه با لگد نقش زمین نشوید. لگد را دقیق به میان دو پای شخصی که حمله کرده وارد کنید طوری که اتصال ساق پا به کشاله ران را متوجه شوید.

نکته: برعکس آنچه در فیلم ها می بینید با روی پا یا زانو ضربه را وارد نکنید، ساق پا حداکثر تاثیر را دارد ( همچنین سطح برخورد این ناحیه بیشتر است پس سخت است که خطا کنید ). یک نکته دیگر: به خاطر بسپارید که فقط به کشاله ران بسنده نکنید، سعی کنید لگد را با قدرت تمام به بالا ترین نقطه ی ممکن وارد کنید ( آخ! )

 

 

۳- دفع ضربه خارجی

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

این حرکت پایه ای، شما را در برابر ضربات محافظت می کند – یا کشیده، مشت، باطوم – و زمانی به کار می آید که فرد حمله کننده از جلو نزدیک می شود. تمرین دفاع می تواند کمکتان کند به خوبی در برابر خشونت واکنش نشان دهید. خوردن ضربه به دست به بدی ضربه خوردن صورت نیست.

چگونه انجامش دهیم: با نزدیک شدن مهاجم دست خود را بیرون بیاورید، انگشت ها باز باشد، آرنج کمی خم شود. با بالا آوردن ساعد به طرف داخل بازویی که فرد مهاجم از آن برای ضربه زدن استفاده کرده ، او را متوقف کنید – بنابراین او نمی تواند ضربه ای به صورتتان وارد کند. در همین حین دست دیگر را همانطور که آموزش دیدید مشت کنید و به یکی از نقاط نرم صورت مهاجم ضربه وارد کنید: بینی، فک، و یا گلو، هر کدام که بیشتر محیا ضربه خوردن بود.

 

 

۴- فرار از گرفتار شدن از پشت

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

شرایط غافلگیر کننده ایست، مهاجم از پشت با دو دست شما را می گیرد و دستانتان را به دو سمت بدن فشار می دهد.

 

چگونه انجامش دهیم: وزن بدن خود را به سرعت به طرف پایین بیندازید. با انجام بلافاصله این کار مرکز ثقل خود را کاهش داده اید، مهاجم دیگر به سختی می تواند بلندتان کند یا تکانتان بدهد.

پاها را بیش از عرض ران ها باز کنید، ران ها را به سمت انتقال دهید، با این کار راهتان به سمت کشاله ران مهاجم باز می شود، و می توانیم با دست ضربه بزنید. دست خود را باز کنید و با تمام قدرت ضربه بزنید تا گره دست مهاجم در اطراف بدنتان باز شود. کمی خود را جلو ببرید و در همین حین، آرنج خود را به سمت شکم مهاجم پرتاب کنید. حالا می توانید با مهاجم روبرو شوید، اگر ممکن بود فرار کنید، و یا با مشت زدن به نقاط نرم بدن او ادامه دهید.

 

 

۵- فرار از گره شدن دو دست دور گلو از پشت

با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

اگر دو دست ناگهان از پشت دور گردنتان گره خورد باید خیلی سریع عمل کنید. نمی خواهم بترسانمتان ولی این حرکت به معنای بسته شدن راه تنفستان است و می تواند بسیار خطرناک باشد. خوشبختانه برای فرار از این حمله روش هایی وجود دارد.

چگونه انجامش دهیم: دست را از سمت هر پایی که کمی عقبتر بود بالا ببرید. ( اگر پای چپ کمی پشتتان قرار داشت دست چپ را بالا ببرید ). آن دست را مستقیم به سمت بالا ببرید. پای مربوطه ( همان چپ ) را پشت پای دیگر ( راست ) قرار دهید. بچرخید، از همان سمت که دستتان را بالا آوردید، سعی کنید با سرعت، چرخیدن را انجام دهید، بیشترین فشاری که می توانید را به مچ دست مهاجم وارد آورید، با انجام این کار از حالت خفگی نجات پیدا می کنید. حالا می توانید به نقاط نرم بدن مهاجم ضربه وارد کنید یا فرار کنید.

 

 

14 thoughts on “با این چهار حرکت در برابر مزاحمان محافظ خود باشید

  1. اگر میخوای خوب از خودت دفاع کنی باید بری بوکس ،چون بوکس یک ورزش قدرتی و پر کاربرده.

  2. من خودم کیوکوشین کارم و از نویسنده برای به اشتراک گذاشتن این حرکات گاردی تشکی می کنم

  3. سلام،میخواستم بدونم ک اگ توی خونه با کیسه بکس تمرین بکنیم ممکنه برای استخوان ها در آینده مشکلی پیش بیاد؟؟
    اگه پیش میاد میشه روش صحیح تمرین کردن با کیسه بکس را توضیح بدید!!!

    1. سلام
      دوست عزیز امکان نداره مگر اینکه بیش از حد و با جاهایی ک ارتباط ندارن ضربه بزنید.
      مثلا وقتی مشت میزنید و دستتون درد میگیره سعی کنید مشتتونو آروم تر بزنین
      با تشکر

  4. خوشم اومد مبارزه خوبی و دفاع کننده عالی میشیم و با اراده جلو هرکسی در میایم😄

    1. حرکت زیبایی است اما به نظر من در این تصویر فرد ضربه زننده برای قدرت بیشتر شدن مشت از کمر نیرو نمی گیرد وچرخش کاملی ندارد اگر ضربه از کمر و کمی چرخش به صورت اوریب هم داشته باشد می توان انتظار یک دفاع و حمله قدرتمند را داشت…

  5. اقا خیلی کارتون درسته من تا حالا تو هیچ سایتی تصویر متحرک ندیدم خدا خیرتون بده

  6. خیلی عالی بود دستتون درد نکنه باز هم از این حرکات نشون بدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.